ExPlORe ThE ReAL WoRLd...

ExPlORe ThE ReAL WoRLd...
ThE WoRLd fuLL Of SiN And We As A SLaVE...

Saturday, January 16, 2010

Jalan Raya terterokk di Dunia !

Tiap kali aku merentasi jalan raya ‘teragung’ dan ‘terulung’ Mukah-Selangau,tiap saat itulah mulot aku tak pernah berhenti menyumpah seranah jalan raya itu walaupun pada hakikatnya jalan raya itu tak pernah pun buat salah kat aku.Jadi,knp?Coz sepanjang aku hidop sebagai lelaki yang dilahirkan di dunia yang serba kekurangan ini,tak pernah aku rasa ‘kekurangan’ yang melampau kekurangan!Hah!jujurdan serius aku ckp kat korang,jalan raya Mukah-Selangau merupakan jalan raya yang paling dan exteremly jalan yang terburukkkkkk dan terrosaaakkkkkk terruukkkk kat Asia nih atau lebih layak aku kata kat Dunia dan galaxy nih! Hah! Peduli Hapa aku ngan org yg fed up ngan kata2 aku nih! pooRrrrraaa!!Setiap MILIMETER jalan itu dicorakkan ngan lobang2 atau kawah2 yang mengalahkan kedalaman kawah2 kat permukaan bulan!aku tak tipu! Aku cakap betol nih!korang tau tak,korang jgn harap nak drive kete kancil ke Mukah coz kereta yang berkilat dan sempurna itu akan menjadi kereta “terpakai” dan kereta burok lepas merentasi jalan yang sememangya ‘ulung’ itu(contohnya,kalau korang dari Kuching nak g Mukah..mula2 korang pakai kancil puteh berkilat mengalahkan limosin artis Hollywood,sampai kat Mukah…kompem kancil korang tu tak de pintu,takde bumbung,takde tayar,ekzos tanggal..stereng kete terpelanting).Tak pun,lepas sampai kat Mukah,korang akan berhenti kat workshop terlebih dahulu sebelom korang g tmpt lain kat Mukah!Serius Beb!!Aku tak Tipu korang!Pernah sekali aku naik bas dari Mukah ke sibu…Agh!percaya atau tak,Ekzos bas itu tertanggal kat tangah jalan koz terhentak dek kawah2 yang melopong kat atas jalan raya tu (atau lebih layak aku gelar jalan ke kebun).Tak cukop ngan itu,bas tu pulak hampir terbalik time nak elak kawah2 kat atas jalan tuh!Dashyat nak mampos!.L ihatlah dunia bertapa teruknya jalan raya Mukahs-selangau.Dah banyak komplen dibuat,tapi pihak yg bertanggungjawab saja buat tak endah!selama 18 tahun aku hidup kat mukah..membesar kat mukah..sampai sekarang aku tak pernah merasa lagi naik keta tido nyenyak time merentasi jalan tu!aku lagi suka naik kuda daripada naik keta terlompat sini terlompat sana kat dlm keta!! Hiargghh!Then aku terbaca kat newspaper,ada pelancong asing kata jalan kat Sarawak merupakan jalan yg paling extereme sekali!wahahahaha!tergelak beso aku time baca newspaper tuh! Yer la, time dlm bas gerenti diaorg dapat merasa menunggang kuda liar dan Gila secara percuma!hahaha.Kalau ada pertandingan lumba pacuan 4 roda,aku rasa jln paling sesuai ialah kat jalan mukah-selangau tuh! I swear! Hahaha…Aku bukan nak memburukkan jalan tu,Cuma aku dah tak percaya lagi ngan janji2 manis org yg bertanggungjawab kat jalan raya tu yg mengatakan jalan itu akan siap tahun 200*,200*,200*,200*.So,aku harap kalau yg bertanggungjawab atas naik taraf jalan itu baca apa yg aku tulis nih..hope dia amik iktibar dan cepat2 bertindak..jgn lak naik hangin ngan blog aku nih! Watashi wa!! Wakakakaka.

No comments:

Post a Comment